Káva v těhotenství nemusí být tabu, dopřejme si ji

autor:

Káva v těhotenství není tabu, není to nic zakázaného. Taky se vám stalo, že vám v těhotenství už nikdo kávu ani nenabízel?

Často jsem slýchávala: „Pro vás kávu asi ne, že?“  „Máme i bezkofeinové kafe, dáte si?“ „Vidím bříško, tak kávičku ani nenabízím.“

Takže nejen pro těhotné, ale i pro okolí těhotných a servírky v restauracích mám zprávu, že kafe v těhotenství můžeme. Ale samozřejmě je tu jedno ale. Káva by měla být v omezeném množství. A význam slova  – omezené množství – je pro každou ženu individuální. 

Některé ženy v těhotenství zůstanou na své běžné denní dávce kafe a nic se pro ně nemění. Některé budoucí maminky se budou muset trochu omezit, uskrovnit se v šálcích kafe a hlídat si přijatou denní dávku kofeinu. A jsou i takové budoucí maminky, které kafe vypustí na 100%. Dokonce některé ženy během těhotenství úplně ztratí chuť na kafe či dokonce jim je nevolno, pokud jen ucítí vůni kávy.

Káva je ta jedna z věcí, o které tušíme, že v těhotenství “by se neměla”, a tak si zjišťujeme, co je na tom pravdy. Přece jenom chceme pro miminko to nejlepší a nejzdravější. Zároveň se chceme řídít heslem: “Spokojená máma, spokojené dítě.” , takže nějaké to kafe v těhotenství si dopřát chceme. 

Káva v těhotenství je limitována denním příjmem kofeinu. A kolik kofeinu je ještě bezpečné pro těhotnou ženu ?

Káva v těhotenství ano, ale jen bezpečná dávka

Bezpečná dávka kafe v těhotenství je 200 mg kofeinu denně. Je to stanoveno dle EFSA ( Evropský úřad pro bezpečnost potravin).

Obecně je stanovena jednotlivá dávka 200 mg jako bezpečná pro zdravého jedince a celodenní je stanovena 400 mg. Ale to je v případě, že žena není těhotná nebo nemá jiné potíže. Pro těhotnou je celodenní dávka poloviční, takže 200 mg.

Zajímavé je, že pro kojící ženy je stanovena stejně vysoká dávka jako pro zdravého jedince bez omezení. Takže 400 mg denně. Káva při kojení má svá specifika.

Množství kofeinu v kávě:

  • prekapávaná káva                             250 ml, 95-165 mg
  • bezkofeinová káva                            250 ml, 2-5 mg 
  • instatní káva                                      250 ml, 63 mg
  • latté nebo mocha                             250 ml, 63-126mg
  • instantní bezkofeinová káva           250ml 2mg
  • espresso                                            30ml, 47-64 mg
  • Nespresso espresso kapsle             55-65 mg
  • Nespresso Lungo kapsle                  75-90 mg
  • černý čaj                                              40 – 120 mg
  • zelený čaj                                             15 – 75 mg
  • energetický nápoj                              60-100 mg
  • starbucks grande cappucino            150mg
  • starbucks venti coffee                       475mg
  • horká čokoláda                                   5 mg

Proč může být káva v těhotenství nebezpečná?

Kafe přece podporuje činnost centrální nervové soustavy a je prospěšné pro srdeční činnost, podporuje trávení, tak proč by se nemělo v těhotenství?

Studie uvádějí, že nadměrná konzumace kávy zvyšuje riziko potratu a také nízké porodní váhy u dítěte. Přesněji jde o to, že kofein zužuje cévy placenty. Protože cévy jsou užší, tak se k plodu dostává menší množství krve, která je tolik potřebná pro „rozvoz“ živin a kyslíku. Takže v důsledku může být menší porodní váha a růst miminka. Nedokrvení placenty může mít za následek předčasný porod nebo potrat. Mluvíme tady o 750 – 800 mg kofeinu denně, kdy by si dítě mohlo na kofein vybudovat závislost.

Další nebezpečnou věcí je, že kofein zvyšuje vylučování vápníku z těla a snižuje vstřebání železa.

Ještě je tady další skutečnost. V těhotenství je vylučování kofeinu z těla pomalejší. Běžný jedinec kofein vyloučí za cca 4 hodiny, ale v těhotenství se může vylučování kofeinu protáhnout až na 18 hodin. 

Kde všude je ukrytý kofein? 

Ale pozor. Denní příjem kofeinu není jen o kávě. Není to jen káva, kde konzumujete v těhotenství kofein. Je to také čaj, čokoláda, některé sycené sladké nápoje, některé limonády, energetické nápoje.

Pokud budete důsledné, tak nebudete řešit jen kafe v těhotenství, ale všechny nápoje, které si dopřáváte. A samozřejmě čokolády.

Bezkofeinová káva v těhotenství ?

Nemusíte se opravdu zříct kávy v těhotenství. Pokud dodržíte limit kofeinu a nebudete si dávat několik presíček denně, tak je to lepší volba, než pít bezkofeinové kafe v těhotenství.

Káva bez kofeinu prostě nechutná jako káva. Ale ten hlavní argument, proč nenahrazovat kávu v těhotenství tou bez kofeinu, je zpracování bezkofeinové kávy. Zpracování je většinou chemické. Aby se z kávových zrn odstranil kofein, tak vše probíhá v chemickém procesu. Takže pít celé těhotenství několikrát denně něco takového asi taky nemusí být úplně  bezpečná, zdraví prospěšná volba.

Co určuje množství kofeinu v kávě?

To není tak úplně jasné, jak se k tomu dopočítat. Není možné si něco takového denně počítat přesně. Chce to mít jen přehled, kolik která káva může obsahovat kofeinu a stanovit si nějaký limit nápojů.

Jde o to, získat nějaké povědomí o množství kofeinu v kávě.

Například je častý mýtus, že káva latté je vlastně takové slabé kafíčko.

Mléko v žádném případě nesnižuje množství kofeinu v kávě. Tím, že si do kafe nalijete mléko, tak ten povzbudivý efekt trošku oddálíte a časově prodloužíte. Pokud si dáte espresso, tak tělo povzbudíte okamžitě, ale dříve taky z vás ten silný nástup kafe vyprchá.

Množství kofeinu v kávě určuje druh zrn a jejich zpracování a v neposlední řadě příprava kávy.

Kávové zrna Robusta mají více kofeinu než Arabica. Robusta se používá pro levnější kávu.

Čím déle kávu připravujeme a louhujeme, tím více kofeinu obsahuje.

Když si budete kratší dobu louhovat čaj ve vodě, tak snížite přísun kofeinu. 

Takže opravdu jen sledujte ten limit kofeinu, který denně zkonzumujete. Samozřejmě se poraďte i se svým lékařem, zda je právě pro vás káva v těhotenství vpořádku.